lördag 25 februari 2012

Loppis-lördag i Söderort.

Spenderade större delen av lördagen åt att besöka diverse loppisar i ett par av Stockholms södra förorter (där jag för övrigt växte upp). Vi började på Pingstkyrkans Second Hand i Eriksberg

Där hittade vi bland annat dessa charmiga salladsbestick. Jag älskar gult! Gul är kul! 20 kronor betalade jag för dem. De är märkta med "Rostfritt stål" och således svenska. Mer än så vet jag inte om dem.

Jag hittade även lite tillskott till min älskade Reffla-servis i klarglas. 10 kronor fick jag ge för denna lilla skål.

Dessutom fann jag tre stycken "fyrkantiga" assietter i samma serie. 10 kronor styck.

Och som om det inte vore nog hittade jag dessutom två Reffla-ljuslyktor! Absolut perfekt skick, 10 kronor! Dagens bästa fynd, tror jag!

För gräddkannan och sockerskålen i serien "Vineta" (Gullaskruf) fick jag ge 35 kronor. Dessa hamnar hemma hos mamma.

Jag köpte också denna söta skål. Mamma kände igen den direkt då mina föräldrar fick en likadan fast gul i bröllopsgåva. Den är finsk och kommer från Mäntyharjun lasi. 15 kronor.



Sist men inte minst fann jag detta silverhalsband. Love it! För 55 kronor får man inte mycket om man köper nyproducerat. Vrakpris, tycker jag – som älskar såna här smycken!


Detta var skörden från den första loppisen vi besökte idag. Vi besökte ytterligare två, i Södertälje. Fortsättning följer således, om en dag eller två! :)

10 kommentarer:

  1. Eriksberg, var mera exakt ligger det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hantverkarvägen 2, Eriksbergs Industriområde, 14563 Norsborg

      Radera
  2. Vilka härliga fynd, jag har hittat nyligen din blogg o tycker den är fantastisk. Din Nina-skål designad av Eero Rislakki är jättefin, här i Finland skulle den ha kostat 15-20 euro, alltså om den är en efterrättskål. Större skålar vågar jag inte ens gissa priset på..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack snälla du! Välkommen hit! :) Och tack för informationen om skålen, min mamma kände bara till glasbruket men inte designern eller namnet! Men nu vet vi! Kul!

      Radera
  3. Kul, då borde man kanske testa att åka till Eriksberg någon gång. :)
    Och verkligen roligt att du hittade så mycket Reffla på din loppisrunda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, denna loppis rekommenderar jag varmt! Jag hittar alltid något fint när jag är där! Men man får inte låta sig skrämmas av det otrevliga industriområdet... :) Reffla-tillskotten gjorde mig jätteglad! :)

      Radera
  4. Svar
    1. Så lite så! Som jag skrev till trillivippa: låt dig inte skrämmas av området – loppisen är toppen!

      Radera
  5. Det är så kul att man inte behöver betala mer för dessa klarglas. Vi samlar lite löst på Reffla och på Vineta och det brukar aldrig bli så dyrt.
    Salladsbesticken var toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir alltid lika glad när jag hittar Reffla och Vineta! :) Och ja, salladsbesticken är underbara! :)

      Radera