lördag 21 januari 2012

Loppislördag i Gustavsberg.

Idag åkte vi ut till Gustavsberg tillsammans med mina föräldrar. Sambon och pappa ville övningsköra (den förstnämnda är den som saknar körkort) medan mamma och jag hade siktena inställda på Gustavsbergs porslinsbutiker samt en loppis i Hemmesta.

Kikade litegrann i Gustavsberg-fabrikens andrahandsförsäljning, men tycker att 380 kronor för ett kaffegods (Adam, Berså, Röd aster, m.fl.) är ganska dyrt. Det kanske kommer en dag då jag "fuskar" och kompletterar med några delar därifrån, men i nuläget känns det inte riktigt aktuellt. :)

Dagens lilla utflykt resulterade i det här!


Det enda jag köpte i Gustavsbergs porslinsbutiker, närmare bestämt på Iittala Outlet, var två nyproducerade Mon Amie-assietter till bra pris. Är alltid lite skeptisk till andra-sortering men efter att ha rotat igenom en hög med kanske 40-50 assietter hittade jag två utan minsta glasyrskador. Mycket nöjd! Har sedan tidigare fyra skålar, två muggar och två fat. Våra Mon Amie-delar, som tillsammans bildar en frukostservis, är det enda nyproducerade porslinet vi har hemma.


Hemmestaloppis köpte jag det här:

Bricka/fat, Gustavsberg "Kvartett" (formgivare: Stig Lindberg), 10 kronor.


Djup tallrik, Upsala-Ekeby Gefle "Pigg", 10 kronor.

Tallrik/fat, Upsala-Ekeby Gefle "Aveny", 10 kronor.


Liten plåtburk, inte från Aarikka (åtminstone ingen sådan märkning), 10 kronor.

Det var allt, gott folk! Önskar er en trevlig lördagkväll! :)

2 kommentarer:

  1. Jag gillar att hänga därute i Gustavsberg. Kul att hitta Stig Lindbergs bricka. 10 kronor är säkert ett bra pris. (har också sådana nyproducerade Mon Ami-assietter btw)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Gustavsberg är verkligen toppen! Både utbudet av butiker/loppisar samt omgivningen i övrigt. SÅ vackert, oavsett årstid! :)

      Radera