måndag 5 mars 2012

Finskt glas och italiensk retro-teknik.

I helgen befann sig mina kära föräldrar i mitt Finland. Dels hälsade de på min släkt (på mammas sida) och dels var de på flera loppisar. Som tur är har de ganska bra koll på vad jag tycker om.

Liten glaskanna. Ett litet hjärnsläpp har fått mig att glömma namnet på glasbruket. Någon som har koll? :)


Den hamnade i stringhyllan!



Men det bästa de köpte var denna urtjusiga, och väl fungerande, skrivmaskin! Har letat länge efter en fin, lagom stor, skrivmaskin och denna är PERFEKT! Så nätt och stilren och 60-talsretro! LOVE


10 euro gav de för den, d.v.s. strax under 90 kronor.


Då ingick även en väska och massa skrivpapper, brevpapper e.t.c. 


Tack mamma och pappa!! 

6 kommentarer:

  1. Spännande kanna, ser ut som uranglas.
    Och en gammal hederlig skrivmaskin att sitta och knacka på är alltid trevligt. :)

    SvaraRadera
  2. Hej, vad söt liten kanna, jag älskar gult glas. Den liknar lite Erkkitapio Siiroinens Kasperi (Riihimäki) men jag är inte säker.

    SvaraRadera
  3. Serien heter Jesperi och är av den ovannämnde Erkkitapio

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga fynd! Lillkannan är Siironens mindre variant av Kasper, Jesper. Här en länk till Jespers produktion på Laatutavara.fi.
    http://www.laatutavara.com/index.php?page=haku&hakuteksti=Jesper&Submit=Hae&laaja=on

    SvaraRadera
  5. Ja, just det, det är Jesperi av Siiroinen. Man kan skilja Kasperi och Jesperi med det att Jesperi har fullt med mönstret när Kasperi har det bara en gång på båda sidorna. Men jättefin liten kanna i varje fall! Leena

    SvaraRadera