onsdag 1 februari 2012

50- och 60-tals reklam. (Konstverk!)

För nästan två år sedan bodde sambon och jag ett år utomlands. Dessa bilder är tagna i Sacramento, CA. En majdag fick jag för mig att ta en långpromenad och hittade en kul liten antikaffär. (Ordet "antique" betyder inte, liksom i Sverige, att allt i butiken är fasansfullt dyrt. I denna butik var prylarna tvärtom mycket prisvärda.)

Hur som helst, jag rotade runt i butiken och hittade en näve amerikanska veckotidningar, "LIFE", från 1958-1963. Efter en snabb genombläddring insåg jag att artiklarna om presidentfruar etc. var tämligen ointressanta men att reklamen däremot var desto intressantare. Tidningarna kostade 1 dollar styck och jag köpte fem stycken.



Och reklamen då? Jo, den såg ut såhär:












Så vad ska man med gammal 50- och 60-talsreklam till? Jo, när jag kom hem till Sverige igen tömde jag väggarna på IKEA-tavlor (med zebrahuvuden och gud vet vad) och ersatte den massproducerade möbeljättekonsten med (förvisso också massproducerad) 50- och 60-talsreklam. Så här blev det:





Den enes skräp den andres konst! :)

4 kommentarer:

  1. Mycket tjusigt - och gemytligt! ;)
    Pepsireklamen var min favorit så jag förstår att den hamnade på väggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! :) Ja, Pepsireklamen var den första som blev inramad! Älskar den! :)

      Radera