måndag 28 maj 2012

Reijmyre och ett litet loppis-mirakel.

I söndags var det dags för den årliga ÅtervinningsfestenSödermalm. Eftersom solen sken och jag inte hade bättre för mig så tog jag mig en promenix till Söder, faktiskt utan större hopp om fynd – jag förknippar liksom inte Södermalm med fynd... Men tji fick jag!

Mängder av boende i kvarteren öster och väster om Långholmsgatan hade rensat skåp och lådor på prylar som sedan såldes på loppisbord/filtar i långa rader längs gator och parker. Det var liksom loppis överallt, vilket håll man än tittade åt! Helt underbart! :)

Sisådär tre minuter efter att jag kommit över bron från Långholmen till Södermalm gör jag mitt första fynd. På en liten skuggig tvärgata satt en liten ensam man med ett loppisbord. På direkten fick jag syn på den fina blå vasen från Reijmyre. Har bland annat sett att Loppistan samlar på sådana och jag tycker att de är SÅ fina! 


20 kronor stod det på prislappen och jag är inte den som är den! :)


Sedan hände det ett litet loppis-mirakel. På ett bord fullt med finfina prylar hittar jag en bedårande fin liten tallrik ("Prunus", Stig Lindberg för Gustavsberg). Sett från ovan är den i perfekt skick, men kikar man noga (typ vänder på den som jag gjorde) så ser man en liten nagg undertill. Eftersom jag vet att Stig Lindbergs tjusiga porslin brukar säljas till ockerpriser här i trakten så frågade jag inte ens vad säljaren ville ha för den. Men vet ni! När jag försiktigt lade tillbaks den lilla tallriken så utbrister säljaren glatt: "Ja, den där ja... Den är skadad! Den går inte att sälja, så lägg ner den i handväskan du!" Alldeles häpen måste jag fråga om han menar att jag får den gratis och det var precis det han menade. 

Men kära nån, vad glad jag blev! TACK! :)




Resultatet från min lilla solskenspromenad på Söder blev alltså detta:


Inte alls dumt!

Här kommer lite bilder från den toppenhärliga återvinningsfesten!





(Här är jag in action! Med en alldeles för varm jacka, ja...)

Utöver dessa två härliga fynd hittade vi åtta LP-skivor (med bland annat Tom Petty & the Heartbreakers, Bob Marley och U2) för 15 kronor styck samt ett sällskapsspel (Blokus) för ynka 20 kronor! Alldeles finemang! :)

Väl mött, gott folk!

3 kommentarer:

  1. Våffelvasen i blått för en tjuga, oj vilket fynd! Jag har den i rött o den lilla i orange, men de blåa är klart snyggast!

    SvaraRadera
  2. Ojojoj vilket flyt! Både vasen och tallriken är så fina, helt i min smak. :)

    SvaraRadera
  3. Meh. Hur jag helt kunnat missa denna blogg tills precis nyss? Ramlade in av en slump och blev alldeles varm i magen :-)

    SvaraRadera